Na čí účet musí/může chodit sirotčí důchod?

Odpověď na dotaz ze dne 14. dubna 2014 zobrazit původní dotaz
Dobrý den. Měl bych dotaz, mám přítelkyni a bere sirotčí důchod. je jí teď 22 ale stále ještě studuje, jenže sirotčí důchod chodí na jméno její matky a ta z asi 5300Kč co dostává jí dává jen necelé 2000 a pomalu i to odmítá dávat. Tak jsem se chtěl zeptat kdo vlastně má nárok na ten sirotčí důchod. Přítelkyně už ani nebydlí doma ale u mě, a nevíme zdali můžeme nějak změnit aby to sirotčí chodilo mé přítelkyni na její jméno a tím pádem to dostala celé. Ale jak říkám nevíme zdali hlavní nárok na ty peníze má rodič či dítě. děkuji za vaší odpověď.
Jindřich Pluhař
Pozor, tato odpověď je více než 6 měsíců stará a nemusí proto být již aktuální!
Píšete, že Vaše přítelkyně bere sirotčí důchod, ale ačkoli je zletilá a nežije s matkou, důchod chodí stále na účet matky. Ptáte se, zda má Vaše přítelkyně nárok, aby peníze chodily na její účet a jak se to dá případně změnit.

Dobrý den,

po dosažení zletilosti má Vaše přítelkyně právo, aby peníze chodily přímo jí. Jsou dva postupy jak věc zařídit.

První možnost je zajít si osobně na okresní správu sociálního zabezpečení (OSSZ) podle místa trvalého bydliště a požádat o změnu vyplacení důchodu na její jméno. Pokud žije v Praze, může navštívit jakoukoli pobočku Pražské správy sociálního zabezpečení.
 S sebou bude potřebovat vzít tyto doklady: (rodný list, potvrzení o studiu – pro jistotu) a potvrzení od banky, že se jedná skutečně o její účet. Peníze si může nechat zasílat na účet nebo pobírat prostřednictvím poštovní poukázky.

Pokud je pro ni nesnadné řešit věc osobně, může žádost formou dopisu podat i písemně a spolu s doklady zaslat na OSSZ. V žádosti musí uvést, že sirotčí důchod dosud chodí na účet matky – napsat její rodné číslo a že chce převést výplatu na své jméno. Zároveň s žádostí zašle tyto doklady: (notářsky ověřenou kopii rodného listu a potvrzení o studiu – pro jistotu), případně formou speciálního formuláře podat žádost o zařízení výplaty důchodu na její účet.
Převod výplaty zpravidla trvá 2 měsíce.

Myslím, že by bylo vhodné o této změně promluvit i s matkou, aby o věci dopředu věděla a nebyla zaskočena, až jí peníze přestanou na účet chodit.
Pro bližší informace může přítelkyně volat na Call centrum České správy sociálního zabezpečení na tel. 257 062 860-8 (pondělí – středa 8.00 -17.00, úterý – čtvrtek 8.00 -14.30, pátek – 8.0014.00), po nahlášení svého rodného čísla se může o věci mluvit zcela konkrétně.

S pozdravem

Irena Buchtová