1115

Nespavost

Občasné problémy se spaním má většina lidí. Problémy se spánkem může způsobit každodenní stres, příliš mnoho kofeinu nebo alkoholu.

Poslední aktualizace stránky proběhla dne 14. 6. 2016, verze pro tisk (tato kapitola)

Nespavost je však něco jiného. Pokud se vám stává, že máte pravidelně problémy s usínáním, často se budíte, po probuzení v noci nemůžete znova usnout nebo se necítíte po spánku odpočatí, pravděpodobně trpíte nespavostí. Ta může významně ovlivnit vaši náladu i množství energie. Způsobuje únavu a brání se soustředit.

Nespavost může být vyvolána těmito typy léčby rakoviny:

  • chemoterapie
  • biologická léčba
  • hormonální léčba

Některé léky užívané proti bolesti mohou také způsobovat problémy se spaním.

Jak si poradit s nespavostí

Pokud máte problémy se spaním, poraďte se se svým ošetřujícím lékařem o způsobech relaxace. Lékař vám může i doporučit a předepsat vhodné léky na spaní. Pokud je příčinou nespavosti lék proti bolesti, který berete, může vám lékař pomoci najít lék jiný, který nespavost nezpůsobuje.
Můžete také vyzkoušet následující rady, jak rychleji usnout:

  • Nespěte během dne. Pokud bez odpoledního spánku nevydržíte, nespěte více než jednu hodinu a nikdy ne po třetí hodině odpolední.
  • Cvičte během dne, abyste se unavili, uvolnili napětí a zlepšili si náladu. Necvičte ovšem příliš pozdě a těsně před spaním. Organizmus je po cvičení nastartovaný a mohlo by se vám těžko usínat. Ideální je cvičit tak pět až šest hodin před tím, než půjdete spát.
  • Před spaním se uklidněte. Necvičte, nemluvte s nikým po telefonu ani se nedívejte na televizi.
  • Relaxujte ve vaně s horkou vodou anebo při masáži zad.
  • Svou postel používejte výhradně na spaní. V posteli si nečtěte, nedívejte se v ní na televizi ani neposlouchejte hudbu.
  • Před spaním si chvilku čtěte. Chvilku si čtěte nějakou nudnou knihu nebo knihu, kterou již znáte a která vás uklidňuje. Ale pamatujte, nečtěte si v posteli.
  • Před spaním nepijte příliš mnoho vody ani jiných tekutin. Nebude se vám pak během noci chtít na záchod a nebudete se budit.
  • Jděte spát a buďte se vždy ve stejnou dobu. Vaše tělo si tak navykne na zdravý režim.
  • Vyvarujte se alkoholu. Možná vám alkohol pomůže usnout, ale velmi často se kvůli jeho konzumaci před spánkem probudíte uprostřed noci.
  • Přestaňte kouřit. Nikotin má stimulující účinek a může vám bránit v usnutí.
  • Omezte příjem kofeinu, zejména v odpoledních hodinách. To zahrnuje pití kávy, limonád, čokolády a čaje.
  • Zajistěte, aby místnost, v níž spíte, byla tmavá a aby v ní byl klid.
  • Dejte z místnosti pryč všechny hodiny. Pokud nebudete vědět, kolik je hodin, nebudete se fixovat na to, že máte usnout.
  • Pokud vás ze spánku ruší hluk, používejte špunty do uší.

Pokračujte ve čtení

  • 1215
    NevolnostSilná nevolnost způsobuje pocit na zvracení. Slabá nevolnost vám může snížit chuť k jídlu.
  • 1315
    Nízký krevní tlakKrevní tlak je síla, kterou vaše krev tlačí na stěny tepen. Pokaždé, když se vaše srdce stáhne, vytlačí do tepen krev. Krevní tlak je nejvyšší, když se srdce stahuje, a nejnižší, když srdce odpočívá mezi stahy.
  • 1415
    OmdléváníOmdlení je dočasná ztráta vědomí (na pouhých několik vteřin nebo několik minut). Přibližně 33 % lidí někdy omdlí.
  • 1515
    OtokOtok, též zvaný edém, vzniká nahromaděním tekutiny v tkáni.