515

Dehydratace

K dehydrataci (vysušení, nedostatku vody v těle) dochází, když tělo více tekutin ztrácí, než přijímá.

Poslední aktualizace stránky proběhla dne 14. 6. 2016, verze pro tisk (tato kapitola)

Při dehydrataci nemá vaše tělo nemá dostatek vody a tekutin k normálnímu fungování.

Příznaky lehké dehydratace jsou:

  • suchá ústa a lepící se rty
  • ospalost
  • pocit žízně
  • menší množství moči
  • malé nebo žádné slzení při pláči
  • bolest hlavy
  • točení hlavy

Závažná dehydratace, která se považuje za naléhavý zdravotní stav, může způsobit:

  • mimořádnou žízeň
  • mimořádnou únavu
  • podrážděnost nebo zmatení
  • absenci pocení
  • zapadlé oči
  • nízký krevní tlak
  • horečku

Při léčbě rakoviny je velmi důležité, abyste se udržovali hydratovaní. Dehydrataci může způsobit chemoterapie. Mohou ji však také vyvolat další vedlejší účinky léčby, jako například zvracení a průjem.

Jak si poradit s dehydratací

Máte-li nějaký z příznaků závažné dehydratace, ihned si promluvte se svým lékařem. Společně můžete zvládnout původní příčinu dehydratace.

Odborníci uvádějí, že máme pít 23 litry vody denně. Zní to jako velké množství, ale je to jen 812 sklenic (250ml) vody. Tento údaj mnoho výzkumníků zpochybňuje, nicméně většina lékařů se shoduje na tom, že většina lidí nepije dost vody. Měli byste se tedy snažit o 8 sklenic. Jestliže se u vás projevují vedlejší účinky léčby jako průjem nebo zvracení, pravděpodobně bude třeba, abyste pili více. Konzultujte se svým lékařem, kolik vody je pro vás vhodné.

Nespoléhejte se na pocit žízně, abyste poznali, jestli přijímáte dostatečné množství vody. Pít jen při pocitu žízně rozhodně nestačí. Snažte se pít pravidelně v průběhu celého dne. Zda přijímáte dostatek vody, snadno zjistíte, podíváte-li se na barvu moči. Je-li světlá až čirá, pravděpodobně máte dostatečné množství vody. Pokud je tmavá, je koncentrovanější, a tudíž začínáte být dehydratovaní. Snažte se zvýšit příjem vody a jiných tekutin. (Některé potraviny či doplňky, např. červená řepa, multivitaminy, mohou někdy moč ztmavit.)

Tipy na to, jak si zajistit hydrataci

Hodně pijte. K udržení hydratace v průběhu léčby je vhodná voda, 100% pasterizované ovocné džusy, mléko a vývar s nízkým obsahem sodíku. Snažíte-li se zhubnout, mějte na paměti, že džusy obsahují hodně cukru a jsou dost kalorické. Zkuste raději vodu a minerálku (minerálku s mírou, neboť obsahuje rozpuštěné soli).

Kofein konzumujte s mírou. Nápoje obsahující kofein jako káva, čaj nebo coca-cola sice zvýší příjem vody, ale kofein je močopudný, a tak se z organismu vylučuje víc vody než nápoje bez kofeinu. Nepijte jako jediný zdroj vody pouze nápoje obsahující kofein.

Jezte potraviny s vysokým obsahem vody. Do celkového množství vody se započítávají i tekutiny obsažené v pevné stravě. Některé ovoce a zelenina obsahují více než 90 % vody. Grapefruit, jahody, vodní meloun, brokolice, kapusta, květák, celer, okurky, lilek, salát, papriky, ředkvičky, špenát, cukety a rajčata mají vysoký obsah vody. Vysoký obsah vody mají také málo solené polévky, nanuky, vodová zmrzlina a želé.

Přidávejte si do vody citrusy. Nechutná-li vám samotná voda, zkuste si do ní přidat pár kapek nebo kousek limety, citronu nebo pomeranče. Můžete do ní také přidat trochu ovocné šťávy nebo pijte perlivou vodu (sodovka, minerálka nebo perlivá voda). Kupujte značku, která NEOBSAHUJE přidaný cukr nebo sodík.

Ve dne i v noci mějte po ruce sklenici vody, abyste nezapomínali pít.

Jste-li mírně dehydratovaní

  • Nevypijte toho tolik naráz. Tekutiny pijte pomalu po malých doušcích a postupně jich pijte více.
  • Cucejte kousky ledu, namrazenou ovocnou šťávu nebo ledovou tříšť, abyste zvlhčili rty a ústa.
  • Jezte potraviny obsahující velké množství tekutin jako vodní meloun nebo okurky.
  • Máte-li suché rty, používejte jelení lůj nebo balzám. Suchou kůži ošetřujte pleťovým mlékem.
  • Dejte si do malé chladicí nádoby led a malou láhev vody nebo džusu a mějte je po ruce, abyste často pili.

Pokračujte ve čtení

  • 615
    DepreseDeprese neznamená jen to, když se cítíte být na dně nebo jste několik dní smutní.
  • 715
    HorečkaMáte-li horečku, vaše tělesná teplota přesahuje běžnou teplotu, která odpovídá přibližně 37° C. Horečka není nemoc, ale signál, že tělo s něčím bojuje, obvykle s infekcí.
  • 815
    KašelKašel je reflex, díky němuž se čistí nos a hrdlo. Kašel nás může někdy rozčilovat, ale ve skutečnosti pomáhá tělu v tom, aby se léčilo a chránilo.
  • 915
    Krevní sraženiny a zánět žilKrevní sraženiny jsou kousky krve, které vznikají tuhnutím tekuté krve do pevné formy.
  • 1015
    LymfedémLymfedém je otok měkkých tkání vzniklý poruchou toku lymfy, tedy odvádění lymfy.
  • 1115
    NespavostObčasné problémy se spaním má většina lidí. Problémy se spánkem může způsobit každodenní stres, příliš mnoho kofeinu nebo alkoholu.
  • 1215
    NevolnostSilná nevolnost způsobuje pocit na zvracení. Slabá nevolnost vám může snížit chuť k jídlu.
  • 1315
    Nízký krevní tlakKrevní tlak je síla, kterou vaše krev tlačí na stěny tepen. Pokaždé, když se vaše srdce stáhne, vytlačí do tepen krev. Krevní tlak je nejvyšší, když se srdce stahuje, a nejnižší, když srdce odpočívá mezi stahy.
  • 1415
    OmdléváníOmdlení je dočasná ztráta vědomí (na pouhých několik vteřin nebo několik minut). Přibližně 33 % lidí někdy omdlí.
  • 1515
    OtokOtok, též zvaný edém, vzniká nahromaděním tekutiny v tkáni.