vdovský důchod

Odpověď na dotaz ze dne 29. 11. 2009 zobrazit původní dotaz

Dobrý den.
V roce 2005 jsem ovdověla a jeden rok jsem pobírala vdovský důchod. V poslední době se zhoršil zdravotní stav mojí maminky( přiznán druhý stupeň,středně těžká závislost) a k dnešnímu dni s ní žiju ve společné domácnosti i když trvalé bydliště mám stále v bytě kde jsem původně bydlela, poněvadž se jedná o městský byt o který bych jinak přišla. Toto se vy řešilo čestným prohlášením. Mám však dotaz, zda k vyřízení žádosti o obnovení vdovského důchodu jsou třeba další potvrzení, jako potvrzení zaměstnavatele o mé pracovní době, potvrzení že přispívám mamince na byt apod. Při každé návštěvě OSSZ jsou po mě vyžadovány další a další potvrzení. Na nic není žádný předtisk a pokud potvrzení přinesu je špatně sepsané a prostě cestuji mezi OSSZ a dalšími úřady a vyřízení je stále v nedohlednu. Vím, ža po přiznání důchodu se tento proplácí zpětně, ale považuji to za nesprávný úřední postup. Dají se vyjmenovat všechna potřebná potvrzení pro obnovu důchodu? V zákoně uvedené doklady nejsou pravděpodobně úplné.

Děkuji za odpověď Jarmila

Jarmila
Pozor, tato odpověď je více než 6 měsíců stará a nemusí proto být již aktuální!

Dobrý den paní Jarmilo,

žádáte o obnovu nároku na vdovský důchod, jelikož jste ve lhůtě do 5-ti let od zániku předchozího nároku splnila podmínku stanovenou zákonem; to je že pečujete o svého rodiče (svou maminku), který s Vámi žije v domácnosti a je závislý na péči jiné osoby ve stupni II (středně těžká závislost). Ptáte se, jaká potvrzení je oprávněna po Vás vyžadovat okresní správa sociálního zabezpečení k tomu, aby byl Váš nárok opět uznán.

Mrzí mě, že máte s vyřizováním žádosti takové potíže. Požadovaná potvrzení, která uvádíte, se opravdu zdají být neopodstatněná. Vzhledem k tomu, že jste již vdovský důchod rok po úmrtí manžela pobírala, úřad by neměl znovu požadovat již dříve dodané doklady (např. občanský průkaz Vašeho zemřelého manžela, oddací list, úmrtní list, rozhodnutí o přiznání důchodu manžela apod.), ale pouze ta potvrzení, která se týkají péče o Vaši maminku. Mělo by se tedy jednat především o:

  1. Rozhodnutí o přiznání II. stupně závislosti Vaší maminky na péči jiné osoby
  2. Potvrzení o tom, že si Vás maminka zvolila jako poskytovatele pomoci

Co se týče podmínky žití ve společné domácnosti, uvádíte, že jste tuto skutečnost doložila čestným prohlášením, což by mělo být v pořádku.

Požadavek potvrzení zaměstnavatele o Vaší pracovní době nebo potvrzení, že přispíváte mamince na byt, dle mého názoru nejsou pro vyřízení Vašeho nároku relevantní. V tomto duchu se mnou hovořila také pracovnice Informační kanceláře České správy sociálního zabezpečení, kde jsem tuto věc konzultovala. 

Pokud byste se chtěla ohledně Vašeho případu informovat detailněji a bavit se konkrétně, doporučuji Vám kontaktovat přímo Call centrum ČSSZ na telefonním čísle 257 062 860**. **Úřední hodiny Call centra jsou v pondělí a středu od 8.00 do 17.00 hod, v úterý a čtvrtek od 8:00 do 14.30 hod a v pátek od 8.00 do 14.00 hod.

Považujete-li postup úředníků OSSZ za nesprávný, můžete si také stěžovat. Návod, jak správně podat stížnost  a komu ji adresovat byste měla nalézt například na webových stránkách OSSZ.

Přeji, ať se Vám podaří co nejrychleji a úspěšně Vaši situaci vyřešit.

S pozdravem, Lucie Přádová

Dotaz zodpovídá

Mgr. Lucie Přádová

Mgr. Lucie Přádová

sociální pracovnice, poradce pro pozůstalé

Poradna je tu pro vás

Zadejte dotaz