Tatínek má rakovinu plic a demenci, mění se mu reakce a nálady. Jak lze poznat metastázy na mozku?

Odpověď na dotaz ze dne 15. října 2018 zobrazit původní dotaz
Původní dotaz, na který bylo odpověděno - Dobrý den, taťka 75 let, již skoro 2 roky bojuje s rakovinou plic. Pro jeho celkový zdravotní stav, slabé srdce, demence, nedošlo k žádné léčbě. Taťku máme doma a s pomocí obvodní lékařky se snažíme hasit symptomy nemoci - bolest a nyní třeba vykašlávání hlenu s příměsí krve. Tatínek je velmi málo pohyblivý, došlo k prolomení několika obratlů v bederní oblasti. Po poslední návštěvě OL, mi bylo sděleno, že pravděpodobně nádor metastazoval do jater. Taťka je trochu "žluťoučký", má nafialovělé skvrny na rukou, při vyšetření břicha vykřikl bolestí. Únava se stále prohlubuje, od počátku nemoci zhubnul z 85kg na 56kg. Jí i pije málo. Co můžeme očekávat a jak pomoci nemocnému v této fázi nemoci? Velmi děkuji za jakoukoliv odpověď. Jana Dobrý den, opět se na vás obracím s dotazem: Jak lze poznat meta na mozku, bez vyšetření zobrazovacími metodami. Jde mi o to, že tatínek začal být nevrlý. Tento stav je nový a zlostný je v ranních hodinách hlavně při převlékání. Pro jeho demenci nejsem schopná z něj dostat zda ho něco bolí nebo má pocit nějakého nepohodlí. Včera se rozplakal a chtěl odvézt do nemocnice - nepohodl se s maminkou. Snažila jsem se ho uklidnit - asi za půl hodiny se mi to povedlo, byl velmi rozrušený, ale ne agresivní. Často mluví o smrti - spíše oklikou. Když bych uvedla příklad: na otázku jak se dnes má mi odpověděl, vždyť víš, jako před smrtí, apod. Také se u něj objevila nevolnost, kterou jsem vyřešila zvýšením dávky Deganu. Nevím , jestli jde o bolest, kterou nezvládáme - bere PALLADONE 8 mg ráno a večer. Brával i HALOPERIDOL, který mu paní doktorka odebrala - přes den více pospával. Nebo by mohlo jít o nějakou úzkost? Paní doktorka přijede na kontrolu až za 10 dní. Děkuji za odpověď a přeji hezký den. Jana
Jana
Ptáte se, zda je možno odhalit metastázy v mozku bez vyšetření zobrazovacími metodami.

Dobrý den, Jano,

ptáte se, zda je možno odhalit metastázy v mozku bez vyšetření zobrazovacími metodami. Zřejmě máte na ně u Vašeho tatínka dle posledního vývoje podezření, protože začal být více neklidný a podrážděný. Nejste si však jista, zda tyto změny nálady nemůžou být způsobeny nedostatečně léčenou bolestí či nevolností, anebo jestli se nejedná o příznak úzkosti. Tatínek často mluví o tom, že umírá.

Vezmeme to tedy postupně.
Pokud nemáme k dispozici CT či MR, tak můžeme mít podezření na metastázy v mozku jen podle příznaků. Jistota je však skutečně jen v zobrazovacích vyšetřeních. Nicméně příznaky, které u Vašeho tatínka pozorujete, nebudí dojem metastatického postižení mozku. To se projevuje nejčastěji výpadkem některé z funkcí, tedy poruchou hybnosti, citlivosti, zraku, řeči anebo výraznou změnou osobnosti. To, co popisujete, jsou skutečně spíše projevy úzkosti. Úzkost u Vašeho tatínka může být způsobena a udržována mnoha faktory. Přirozeně, celá jeho situace je dost tíživá. Ztrácí sílu, životní prostor, soběstačnost, a jak sám říká a cítí, i život.

Samozřejmě bolesti, nevolnost a fyzická nepohoda mají obrovský podíl na úzkosti a mohou dokonce vést i k rozvoji deliria (náhlé stavy zmatenosti, dezorientace, neklidu až agresivity, spíše ve večerních a nočních hodinách). To se dle Vašeho popisu ještě neděje, ale bylo by dobré zkusit zavolat Vaší paní doktorce a poprosit ji o malé změny v léčbě. Pokud máte podezření, že tatínek bolesti má, jistě by bylo dobré mírně navýšit dávku Palladone, např. o 4 mg ráno i večer. Navíc by měl Váš tatínek mít i rychle působící lék proti tzv. průlomové bolesti, tedy ideálně Morphin v tabletě, který se jmenuje Sevredol, v dávce 10 mg. Ten by měl mít stále po ruce, aby si ho mohl vzít pokaždé, když bolest vystoupá nad intenzitu, která je pokryta dlouhodobě působícím Palladone. Ohledně nevolnosti nevím, kolik Deganu nyní užívá, většinou nemá moc efekt brát více než 4 tbl. za den. Pokud nevolnost bude přetrvávat, určitě by bylo dobré znovu přidat Haloperidol. V dávkách na nevolnost, tedy 5 kapek několikrát za den (3-5x), není výrazně tlumivý a hodil by se i v situaci rozvíjejícího deliria, kdy je možno ho podat v dvojnásobné dávce – 10-20 kapek několikrát denně. To je ale v rukou Vaší paní doktorky. Zkuste jí zavolat a poprosit jí o navýšení léčby bolesti a nevolnosti, alespoň napsáním receptu, pokud se nebude moct zastavit. Případně je možné oslovit i některý z mobilních hospiců, zda by neměl kapacitu na péči o Vašeho tatínka anebo alespoň na ambulantní návštěvu s nastavením léčby, pokud máte takovou službu v dosahu.

Na úzkosti však má kromě fyzické nepohody velký podíl pocit strachu, obav či nejistoty, které by v takové situaci byly zcela oprávněné. Pokud Váš tatínek mluví o tom, že umírá, je dobré mu to nevyvracet a podpořit ho, že i když je smrt možná nedaleko, že stále má právo na to cítit se dobře, anebo co nejlépe, a že tam jste právě proto, abyste mu s tím pomohla. Je dobré brát vážně nadhozená témata a ptát se, co v té chvíli nejvíc potřebuje. Proč chce do nemocnice, co by od nemocnice očekával a čeho se mu nedostává doma. Samozřejmě vůbec netuším, jak je Váš tatínek schopen komunikovat. Píšete, že trpí demencí, tak nedokážu odhadnout, jestli je schopen vyjádřit to, co potřebuje a co cítí. Pokud ne, můžete vyslovit to, jak jeho reakcím a slovům rozumíte Vy a jen ho ujistěte, že jste s ním, aby na to, co přijde, nebyl sám. Na úzkost existují i léky. Je to sice další zátěž pro žaludek, ale pokud by se podrážděnost a neklid stupňovaly, tak o tom promluvte s paní doktorkou, určitě by bylo možno něco na úzkost předepsat.

Moc Vás obdivuji, jak svědomitě o tatínka pečujete přesto, že nemáte k dispozici zdravotnickou a psychosociální oporu 24 hodin denně, jak byste si všichni zasloužili. Je skvělé, že Vám paní doktorka je k dispozici, nakolik jí její kapacita dovolí. Moc Vám všem držím palce a přeju hodně sil do nelehkého období.

S úctou

MUDr. Katarína Vlčková