Po úmrtí matky banka zrušila SIPO. Dělají to banky automaticky?

Odpověď na dotaz ze dne 8. 3. 2023 zobrazit původní dotaz

Dobrý den,
Mám dotaz matka zemřela v roce 2016 ale nejsem si vědomá že by někdo rušil Sipo v bance zablokovali všechny platby a řekli že se to zruší automaticky.
Děkuji za odpověď

Sára
Pozor, tato odpověď je více než 6 měsíců stará a nemusí proto být již aktuální!

Píšete nám, že Vám v roce 2016 zemřela matka. Nejste si vědoma, že byste rušili SIPO, které bylo v bance nastavené. V bance Vám sdělili, že zablokovali platby a řekli, že SIPO ruší automaticky.

Dobrý den,

z toho co píšete, usuzuji, že se ptáte na standardní postup banky v případě úmrtí klienta. Pravděpodobně předpokládáte, že by se v platbách mělo pokračovat, pokud je sami nezrušíte. Vy jste nic nehlásili. Přesto došlo ze strany banky k automatickému zastavení a zrušení plateb přes SIPO.

Jakmile se banka dozví o úmrtí klienta, tzv. zmrazí jeho účet, a to následující den po dni, kdy byla smrt majitele účtu doložena. Následně přestane účtovat poplatky a znemožní, aby se s účtem disponovalo, jako prevence jeho zneužití. Zastaví také ty převody peněžních prostředků, u kterých majitel účtu určil, že se v nich po smrti nemá pokračovat (§ 2666 Občanského zákoníku). To však neznamená, že banka nebude na účet přijímat platby či, že budou zrušeny všechny trvalé platební příkazy, u kterých toto uvedeno nebylo.

Banka se dozvídá o úmrtí klienta od pozůstalých, kteří již disponují úmrtním listem (vystaven bývá do 30 dní od úmrtí) nebo od notáře, který má na starost dědické řízení.

Nevím, o jakou banku se jedná, ale např. banka ČSOB má k tomu zpracovaný manuál — Průvodce pro pozůstalé.

Pro přesnou odpověď se prosím obraťte na příslušnou banku.

S přáním všeho dobrého

Olga Stránská

Dotaz zodpovídá

Mgr. Olga Stránská

Mgr. Olga Stránská

poradenská pracovnice

Poradna je tu pro vás

Zadejte dotaz