Otec má Klackinův tumor, má málo krevních destiček. Co to znamená?

Odpověď na dotaz ze dne 30. prosince 2019 zobrazit původní dotaz
Dobrý den chci se zeptat otec má klackinuv tumor už s tím bojuje skoro 1.rok ale tet je v nemocnici má 10krevnich destiček a nezvedaji se a dostává chemo prosím co to znamená a proč se to nezveda může za to chemo nebo metastaze které už nějaké má děkuji za odpověď. Také je v paliativní péči operace nelze
Peťa
Váš tatínek má zhoubný nádor podjaterní krajiny vycházející z výstelky žlučových cest (tzv. Klatskinův nádor), dostává chemoterapii a nyní má hodně nízké krevní destičky. Ptáte se, proč tomu tak je, a proč se nález nelepší.

Dobrý den,

mohu vám dát jen obecnou odpověď, protože jsem neměla možnost Vašeho tatínka vyšetřit, neznám tedy žádné další podrobnosti o jeho zdravotním stavu, rozsahu nemoci, reakci na léčbu a podobně. Klatskinův nádor bohužel patří mezi ty, které jsou léčbou špatně ovlivnitelné, zvláště pokud není možná operace, která jedině dává šanci na úplné vyléčení. Nízké krevní destičky mohou mít řadu příčin, u nemocného se zhoubným nádorem, který podstupuje chemoterapii, to velmi typicky bývá právě nežádoucí účinek chemoterapie. Může jít i o imunologickou reakci. Metastázy jako příčina nízkých destiček nejsou v případě tohoto typu nádoru příliš pravděpodobné. O co konkrétně se jedná u vašeho tatínka Vám ale může odpovědět pouze jeho ošetřující onkolog. Jen ten pak může určit nejvhodnější další postup. Doporučila bych vám tedy se s těmito důležitými dotazy – co je příčinou, co to znamená pro další průběh léčby, jako jsou vlastně možnosti tento stav ovlivnit atd. – se obrátit přímo na ošetřujícího onkologa.

S pozdravem,

MUDr. Irena Závadová