Manžel zemřel a zprávu jsem dostala až po hodinách. Kdy má nemocnice povinnost informovat blízké?

Odpověď na dotaz ze dne 13. 8. 2025 zobrazit původní dotaz

Dobrý den, omlouvám se, nedaří se mně smířit s úmrtím manžela. Večer ve 21 hodin manžel telefonoval, že jde na sál ( reoperace po operaci IMPN slinivky břišní, benigní nádor). Celou noc jsem nespala, žádná zpráva, doufala jsem....V půl osmé ráno jsem se dotazovala na jeho zdravotní stav. Ticho, šustění papírů. Nemůžu vám nic říct. Zavolejte si za hodinu. Pokud to byla zdtavotní sestra, na jejím místě bych řekla, źe jsem sestra a nemohu poskytovat informace, ale až bude přítomný lékař, zavolá. To samé jsem si vyslechla za hodinu a za další půl hodinu dostala číslo na ARO. Stejná písnička. Zhroucená jsem položila telefon. Hned po té volaka lékařka . Na takovou informaci jsem musela čekat tolik hodin a musím do této nemocnice po skončení dědického řízení..Takové jednání jsem od špičkového zdravotnického zařízení nečekala a nevím, jak dál.. Je to standartní jednání, za jak dlouho od úmrtí má nemocnice infiormovat osobu blízkou, prosím? Děkuji Jitka

Píšete, že se vám nedaří smířit s úmrtím manžela. Popisujete, že večer volal, že jde na sál, a od té chvíle jste marně čekala na zprávy. Opakovaně jste telefonovala do nemocnice, kde vám sestry říkaly, že vám nemohou nic sdělit a ať zavoláte později. Až po mnoha hodinách vám lékařka oznámila, že manžel zemřel. Ptáte se, zda je takový postup nemocnice běžný a za jak dlouho od úmrtí má být osoba blízká informována.

Dobrý den,

je mi moc líto Vaší ztráty.

Informaci o zdravotním stavu pacienta podává ošetřující zdravotnický pracovník, který je způsobilý k poskytování zdravotních služeb, o nichž informuje. Může je tedy podávat i sestra, avšak v omezeném rozsahu. Nejpodrobnější informace bude nejspíše moct podat lékař.

Obecně platí, že lékař, který provádí prohlídku těla zemřelého, má povinnost o úmrtí informovat osobu blízkou (je-li známa) a sdělit jí i to, zda bude provedena pitva a kdo ji případně bude provádět. Zákon nestanoví přesnou časovou lhůtu na informování osob blízkých, ale z povahy věci má jít o oznámení bez průtahů, jakmile jsou základní skutečnosti potvrzeny. Dlouhé nebo opakované odkládání podání informací bez jasného vysvětlení je necitlivé vůči pozůstalým a rozumím, že to považujete za neprofesionální postup.

Pokud se domníváte, že zdravotnický personál při svém postupu pochybil, máte možnost podat stížnost proti postupu poskytovatele podle § 93 a násl. zákona o zdravotních službách. Poskytovatel je povinen na tuto stížnost reagovat a vyjádřit se např. k otázce, jak standardně mají nastavený proces sdělování informace o úmrtí pacienta a z jakého důvodu ve Vašem případě proběhla komunikace tak, jak popisujete. Pokud nebudete s vyřízením souhlasit, můžete dál dát podnět k místnímu krajskému úřadu, který vyřízení stížnosti přezkoumá.

S pozdravem
Barbora Steinlauf

Dotaz zodpovídá

JUDr. Barbora Steinlauf, MA, Ph.D.

JUDr. Barbora Steinlauf, MA, Ph.D.

právnička v oblasti zdravotnického práva

Poradna je tu pro vás

Zadejte dotaz