Mám podezření, že u babičky v LDN neřeší virózu a bolest v krku. Zdravotnický personál si protiřečí a s lékařkou je velmi obtížná komunikace. Jak mám v takovém případě postupovat, když v kraji není jiné zařízení a soukromou péči si nemůžeme dovolit?

Odpověď na dotaz ze dne 15. 2. 2016 zobrazit původní dotaz

Dobrý den,

mám babičku, které bylo v lednu 90 let. Před cca dvěma lety doma upadla a zlomila si ruku na dvou místech. Proběhala operace a po x měsících na různých LDN byla propuštěna do domácí péče. Bohužel po měsíci prodělala mrtvici a bylo nutné ji opět umístit na LDN. Babička je po mrtvici částečně ochrnutá, ale dokáže vnímat své okolí. Promluví zřídka, ale pokud se tak stane, zvládne mě pozdravit i říci mé jméno. Do nedávné doby vše fungovalo relativně dobře. Byla umístěna na jistou LDN, kde se péče zdála v pořádku. Bohužel se vše změnilo cca před třemi týdny, kdy babička začala kašlat, odmítat stravu i pití, což se do té doby stávalo, ale nikdy to nebylo doprovázeno kašlem. Opakovaně jsem kvůli podezření na virózu či bolest v krku žádala vyšetření, ale vždy mi bylo řečeno, že babičce v tomto ohledu nic není a vše odpovídá jejímu celkovému stavu. Sestra opakovaně tvrdila, že žádné kašlání neslyšela, přitom od jiné jsem se dozvěděla, že bere jakési léky na kašel. Nechutenství mi bylo vysvětleno tím, že babička ztratila polykací reflex a stravu už přijímat nemůže. Přitom mi ten samý den jiná sestra sdělila, že stravu v malém množství přijala. Sama jsem ji ten den viděla naprázdno polykat. Vrcholem všeho bylo několikaminutové vykašlávání jedovatě zeleného hlenu. Do této doby jsem se snažila problémy řešit vždy se sestrami, protože jsem předpokládala, že jsou s ošetřující lékařkou v kontaktu a nemá cenu je obcházet a zaneprazdňovat lékařku. Bohužel se mi tento postup vymstil, protože po kontaktování lékařky jsem byla nařčena z nezájmu. Velice neetickým způsobem mi bylo lékařkou sděleno, že nehodlá poslouchat zjevné narážky na zanedbání péče, že má babička stejně umře a nebude to dlouho trvat. Podobných vět zaznělo více. Nechtěla jsem nic jiného, než rozptýlit mé obavy o babiččin stav. Se sestrami jsme vždy jednala s úctou a pokorou. Při prvním „konfliktu“ ale bohužel následovala ignorace a přelévání zodpovědnosti z jedné strany na druhou. Chtěla bych se zeptat, jak v takové situaci postupovat? Velice ráda bych babičku umístila jinam, ale v našem kraji je míst bohužel málo a soukromou péči si dlouhodobě nemůžeme dovolit.

Předem moc děkuji za odpověď.

Barbora

Píšete o své babičce, která je v současnosti hospitalizovaná v LDN, kde se Vám zdá, že nikdo neřeší její virózu, zahlenění a bolest v krku. Komunikace se zdravotníky je problematická, zdravotní sestry si protiřečí a lékařka s Vámi situaci nechce řešit. Ptáte se, co můžete v takovém případě dělat. Ve Vašem okolí není jiné zařízení a soukromou péči si nemůžete dovolit.

Dobrý den, paní Barboro,

je mi líto, že se nacházíte v takto obtížné situaci, kdy se Vaší babičce nedostává dostatečné péče a setkáváte se s odmítavým a arogantním přístupem zdravotnického týmu a lékaře.
Nabízí se Vám možnost změny zařízení nebo můžete zkusit zkontaktovat lůžkový hospic, pokud by babička byla pro hospicovou péči indikovaná. Z Vašeho dotazu jsem ale pochopila, že toto pro Vás pravděpodobně není možná cesta.
Nabízí se také možnost podání stížnosti na jednání zdravotníků a lékaře u Lékařské komory, kde je podrobně popsáno, jakým způsobem stížnost podat. Další informace se můžete dočíst i v odpovědi na dotaz na webu Férové nemocnice, kde také odkazují na Lékařskou komoru a následně na veřejného ochránce práv.
Přeji Vám úspěšné vyřešení nelehké situace.

S úctou

Olga Stránská

Dotaz zodpovídá

Mgr. Olga Stránská

Mgr. Olga Stránská

poradenská pracovnice

Poradna je tu pro vás

Zadejte dotaz