Kamarádka je v lůžkovém hospici, má velké bolesti, špatně se jí dýchá, má vývody z ledvin atd. Jak se jí dá pomoci? Není lék?

Odpověď na dotaz ze dne 25. dubna 2016 zobrazit původní dotaz
Dobrý večer, zrovna jsem domluvila s kamarádkou, která je v Hospici sv.Lukáše a trpí. Rakovina dělohy a lymfatických uzlin, postupuje to výš a výš a ten "nekomfort" způsobuje otok nohou a přidalo se stížené dýchání a z ledvin má vývody, kamarádka to nazývá "Gucci kabelky"a pořád mi říká: Všude mě to tlačí, nemůžu dýchat, nemůžu polykat a taky jíst jen mozek mi stále myslí, pozitivně myslí a moc si přeje se z toho dostat. Píchli ji morfium, tak snad ji spánek odpojí od bolesti. A pokud se ráno probudí...vše začne nanovo. Jak se může pomoci ? Proč na tento N E K O M F O R T není na světě lék ??? Děkuji za jakoukoliv radu či útěchu. Miri Zhu :-(
Miri
Vaše kamarádka má pokročilé nádorové onemocnění, které jí v tuto chvíli způsobuje velké utrpení.

Vážená Miri,

chápu Vaše obavy o kamarádku, je úžasné, že se jí snažíte pomoci i takto.
Problémy, které popisujete, nemají bohužel jednoduché řešení. Morphin jistě uleví od bolesti a od dušnosti, ale určitě to není lék, po kterém nemocný usne a už vůbec to není lék, který by utrpení nemocného zkrátil.
Trápení, která provázejí nevyléčitelné nemoci zdaleka nejsou jen fyzická – mnohdy větší utrpení přináší strach o blízké, o vlastní budoucnost, hledání naděje a smyslu. Odpovědí je komplexní péče, kterou by kamarádka měla v hospici dostat. Tým zdravotníků, sociálních pracovníků, duchovního i psychologa, kteří v hospici pracují, je důležitý právě ve snaze podchytit utrpení v celé jeho šíři. Myslím si, že i Vy byste mohla požádat v hospici o rozhovor – kohokoli: lékaře, sestru, duchovního nebo psychologa a Vaše obavy s nimi probrat. Věřte, že pak budete lépe schopna pomoci a podpořit kamarádku. Rozhodně Vaše přítomnost i ochota o jejím trápení otevřeně mluvit jsou základem, na kterém lze dobře stavět dále.

S úctou

MUDr. Irena Závadová