Je třeba platit poplatky za pacienta hospitalizovaného v kómatu?

Odpověď na dotaz ze dne 19. 3. 2013 zobrazit původní dotaz

Dobrý den, chtěla bych si ověřit informaci, jež jsem dostala v reahbilitačním ústavu. MAžel v květnu loňského roku zkolaboval ze dne na den. Byl odvezen v bezvědomí do nemocnice. Z bezvědomí se po těžkém průběhu pneumokokové meningitidy neprobral. PO dobu hospitalizace jsme platili poplatek za pobyt 100kč/den. NEdávno byl manžel přesunut do reha. ústavu a tam nám říkají, že poplatek jsme nemuseli platit. Prý se v případech, kdy pacient nepodepíše souhlas s hospitalizací poplatky neplatí. JE tomu tak skutečně? Máme nárok podat odvolání? A kde je toto ustanovení zakotveno v zákoně či vyhlášce, na co se můžeme odvolat? děkuji MV

Martina
Pozor, tato odpověď je více než 6 měsíců stará a nemusí proto být již aktuální!

Píšete o svém manželovi, který byl v květnu minulého roku v bezvědomí hospitalizován. Po dobu hospitalizace jste platili poplatek 100Kč/den. V nedávné době byl manžel přesunut do rehabilitačního ústavu, kde Vám sdělili, že jste poplatek platit nemuseli z důvodu, že manžel nemohl podepsat souhlas s hospitalizací. Ptáte se, zdali je tato informace pravdivá, máte-li právo podat odvolání a kde toto ustanovení je zakotveno v zákoně či v jaké vyhlášce.

Dobrý den, paní Martino,

tato informace je skutečně pravdivá. Regulační poplatky neplatí ten, kdo je přivezen v bezvědomí, protože nemohl dát souhlas s hospitalizací. V případě, že takový pacient nevysloví dodatečně poté, co se probere tento souhlas, regulační poplatky neplatí. (Zákon č. 48/1997 Sb., § 16A, písmeno B).

Nemocnice v tomto případě byla ze zákona, do 24 hodin, povinna požádat příslušný soud o souhlas s hospitalizací manžela. Soud měl pak dát v rámci předběžného opatření souhlas k hospitalizaci. Regulační poplatky po Vás neměli žádat. (Zákon č. 99/1963, §191 A – H).

K pochybení muselo dojít na straně nemocnice. Zkuste se obrátit přímo na ni. Pokud byste potřebovala více informací, doporučovala bych směřovat Váš dotaz přímo na Ministerstvo zdravotnictví na email. dzp@mzcr.cz

Přeji Vám zdárné vyřešení Vaší situace.

S přáním všeho dobrého,

Olga Cordiner

Dotaz zodpovídá

Mgr. Olga Stránská

Mgr. Olga Stránská

poradenská pracovnice

Poradna je tu pro vás

Zadejte dotaz