Co může způsobit dlouhodobé užívání léku Korylan?

Odpověď na dotaz ze dne 24. ledna 2007 zobrazit původní dotaz
Dobrý den, chci se zeptat, co může způsobit dlouhodobé užívání léku Korylan. Moje známá ho užívá při bolestech jakéhokoliv druhu a pořád ho má nedostatek. Mám obavy, že by mohla být jž závislá. Shání ho kde se dá. Může kromě závislosti tento lék jinak ovlivnit zdravotní její zdravotní stav? Prosím o radu,jak ji pomoct. Dana
Dana
Moje známá ho užívá Korylan při bolestech jakéhokoliv druhu a pořád ho má nedostatek. Mám obavy, že by mohla být jž závislá. Shání ho kde se dá. Může kromě závislosti tento lék jinak ovlivnit zdravotní její zdravotní stav?

Vážená paní Dano,

z toho, co píšete o Vaší známé, lze usuzovat, že by se opravdu mohlo jednat o lékovou závislost. Korylan je lék, který má dvě složky. Obsahuje paracetamol, který je všeobecně dobře znám např. pod názvem Paralen – není návykový. Druhou složkou je kodein – to je lék opiátového typu. Při dlouhodobém pravidelném užívání na něj může závislost vzniknout. Závislost se projevuje tak, že má člověk nutkavou potřebu si lék opatřit i přesto, že ho právě nic nebolí. Z hlediska nežádoucích účinků je sice Korylan lék bezpečný, jeho užívání v rámci lékové závislosti je přesto pro člověka škodlivé.

Myslím, že by bylo vhodné, aby Vaše známá navštívila některou z ambulancí léčby bolesti (kontakt a adresu získáte prostřednictvím praktického lékaře). Vyšetření v této ambulanci by mělo zjistit, zda Vaše známá netrpí nějakým typem chronické bolesti, který by vyžadoval pravidelné užívání analgetik. Pokud tomu tak není, bývá lékař této ambulance většinou schopen rozpoznat, zda se nejedná o lékovou závislost. V návaznosti na to by pak buď sám nebo ve spolupráci s psychiatrem mohl začít léčbu této závislosti.

S pozdravem

MUDr. Regina Slámová